I generacja LPG
W tych systemach gaz w fazie ciekłej ze zbiornika gazu poprzez wielozawór dostaje się do nowoczesnego reduktora-parownika. Po odparowaniu (przejściu do fazy lotnej) gaz dostaje się poprzez ręczny stałowartościowy regulator dawki gazu (register) do miksera. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. Systemy te są stosowane w pojazdach nie wyposażonych w sondę Lambda i katalizator- głównie pojazdy gaźnikowe.
1. zawór tankowania 5. elektrozawór benzynowy 2. wielozawór 6. reduktor zintegrowany 3. zbiornik gazowy 7. attuazor 4. centralka 8. mikser
II generacja LPG
W tych systemach gaz w fazie ciekłej ze zbiornika gazu poprzez wielozawór dostaje się do nowoczesnego reduktora-parownika. Po odparowaniu (przejściu do fazy lotnej) gaz dostaje się poprzez regulator dawki gazu (attuator) do miksera. Sterowanie ilością podawanego gazu odbywa się za pomocą elektronicznego układu sterującego który decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu oryginalnych czujników znajdujących się na silniku. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. Systemy te są stosowane w pojazdach wyposażonych w sondę Lambda i katalizator. W pojazdach tych nie wolno stosować systemów I generacji ponieważ grozi to uszkodzeniem katalizatora.
III generacja LPG
Instalacje tej klasy przeznaczone są do instalowania w samochodach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W rozwiązaniu tym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje tuż przed zaworem ssącym. W zależności od ilości powietrza napływającego do cylindra w okolice zaworu ssącego podawana jest przez wtryskiwacz benzyny ściśle określona ilość paliwa. Podstawowym wyznacznikiem instalacji gazowych do wtrysku wielopunktowego jest zachowanie zbliżonego do oryginalnego, miejsca powstawania mieszanki gazowo-powietrznej. Ponadto gaz powinien być podawany przez wtryskiwać o podobnej charakterystyce do wtryskiwacza benzyny.
IV generacja LPG – VSI
Sekwencyjny wtrysk fazy lotnej LPG, VSI, zapewnia własności jazdy porównywalne z zasilaniem benzynowym czyli zgodne z założeniami producenta pojazdu. Gaz płynny doprowadzony jest do reduktora za pośrednictwem zintegrowanego z nim elektrozaworu gazowego. Po zredukowaniu ciśnienia gazu i przejściu w fazę lotną gaz trafia do modułu filtrującego. Moduł ten odpowiedzialny jest za dokładne oczyszczenie gazu z cząstek stałych. Wstępne oczyszczanie gazu odbyło się w elektrozaworze. Dodatkowo moduł ten wyposażony jest w czujnik ciśnienia gazu i czujnik temperatury gazu. Po wyjściu z modułu sterującego pod stałym nadciśnieniem 2 barów gaz dostaje się do listwy z osadzonymi wtryskiwaczami .
Z wtryskiwaczy kontrolowanych przez sterownik gaz doprowadzany jest w bezpośrednie pobliże zaworów dolotowych. Na uwagę zasługuje fakt, że dawka gazu dla każdego cylindra determinowana jest przez kontroler wtrysku benzynowego. Dlatego też nie ma potrzeby stosowania emulatorów systemu OBD, a parametry pracy silnika są bardzo zbliżone do zasilania benzynowego w całym zakresie obrotowym.
Na co możesz liczyć używając systemu VSI:
- nie ma odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym,
- samochód nie wymaga szczególnej opieki poza okresową wymianą filtra gazowego,
- nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym,
- strata mocy rzędu 2% przy zasilaniu gazowym jest praktycznie nieodczuwalna dla użytkownika,
- przyspieszenie pojazdu zbliżone jest do zasilania benzynowego,
- emisja szkodliwych dla zdrowia składników spalin jest wyraźnie mniejsza,
- system poinformuje Cię o wyczerpaniu gazu i przełączy zasilanie na benzynowe.
Zbiorniki, butle LPG
Oferujemy Państwu doskonałe zbiorniki LPG firmy STAKO.
Zbiornik gazu służy do magazynowania paliwa gazowego. Wykonany jest z wysokojakościowej stali w kształcie cylindra lub torusa. Każdy zbiornik poddawany jest testom wytrzymałościowym i zaopatrzony jest w certyfikat ważności na 10 lat. Zbiornik standardowo jest również wyposażony w kołnierz, do którego mocowany jest osprzęt zbiornika (wielozawór, lub wielozawór z obudow±). Zbiorniki wykonuje się w klasie 1. Ciśnienie obliczeniowe i próbne: 3000 kPa. Ciśnienie robocze: max 2000 kPa.
Rodzaje zbiorników:
Zbiorniki toroidalne LPG
Zbiorniki przeznaczone do magazynowania gazu płynnego LPG mające zastosowanie w pojazdach mechanicznych. Produkowane w odmianach z głowicą zewnętrzną oraz wewnętrzną. Bezpieczne w eksploatacji. Wszystkie produkowane zbiorniki spełniają wymagania Regulaminu 67 R 01 ONZ.
Zbiorniki cylindryczne LPG
Zbiorniki walcowe przeznaczone do pojazdów samochodowych zasilanych gazem płynnym LPG. Łatwe w montażu i bezpieczne w eksploatacji. Na wszelkie produkowane przez naszą firmę zbiorniki, zarówno walcowe jak i toroidalne, posiadamy odpowiednie hom toroidalne zewnętrze, walcowe.
Jaki zbiornik ?
Do wyboru są dwa rodzaje zbiorników: w kształcie walca i toroidalny (montowany zamiast koła zapasowego), które występują w wielu rozmiarach. Wybór zależy od sposobu użytkowania pojazdu, a zwłaszcza bagażnika. Zbiornik toroidalny nie zmienia funkcjonalność, ale zabiera miejsce koła zapasowego.
Można zamiast niego wozić zestaw naprawczy.
Formalności po montażu
Montaż instalacji gazowej należy zgłosić we właściwym Wydziale Komunikacji. Mamy na to 30 dni, a w razie przekroczenia tego terminu możemy mieć poważne kłopoty podczas kontroli drogowej.
Do zgłoszenia oprócz dokumentu tożsamości, dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu niezbędne są dokumenty wydane przez warsztat montujący instalację gazową:
- wyciąg ze świadectwa homologacji instalacji zasilania gazem,
- atest na zbiornik - wystawiony przez producenta potwierdzający dopuszczenie do eksploatacji zbiornika przez Transportowy Dozór Techniczny,
- faktura za wykonaną usługę (zawiera nr nadwozia oraz numer rejestracyjny pojazdu.
Pamiętajmy, że pojazd wyposażony w instalację gazową podlega corocznemu obowiązkowemu przeglądowi technicznemu (niezależnie od wieku pojazdu).
Jeżeli auto posiada ubezpieczenie Auto Casco warto zmodyfikować polisę, ponieważ montaż instalacji podwyższa wartość pojazdu.
Duplikat homologacji
W przypadku zagubienia "Poświadczenia wykonania i zbadania zbiornika gazu skroplonego do napędu pojazdów samochodowych", koniecznego do wykonania badania technicznego pojazdu należy wykonać duplikat. Więcej informacji mogą Państwo uzyskać pod numerem telefonu 603 554 089.
Wszystkie dane butli LPG, niezbędne do wypełnienia formularza znajdują się na zbiorniku.
Poniżej przedstawiamy zdjęcia tabliczki znamionowej zbiornika na, której umieszczone są dane niezbędne przy ubieganiu się o duplikat atestu na zbiornik.
Zbiornik walcowy
- A - nazwa producenta;
- B - nr fabryczny;
- C - pojemność i rozmiar zbiornika (średnica);
- D - nr homologacji oraz klasa zbiornika;
- E - data produkcji (rok/misiąc);
- F - rok ważności zbiornika
Zbiornik toroidalny (w koło)
- A - nazwa producenta;
- B - nr fabryczny;
- C - pojemność zbiornika;
- D - nr homologacji;
- E - data produkcji (rok/misiąc);
- F - rok ważności zbiornika
- G - średnica zbiornika;
- H - wysokość zbiornika;
- I - klasa zbiornika;